Nästan alla företag har idag hemsidor, men ytterst få arbetar med att hålla sina hemsidor aktiva. En aktiv hemsida kan vara allt från blogguppdateringar (hejsan!) till ”kundfrågor” eller säsongsanpassad copy och bilder.

Sånt arbete hjälper ditt företag att vara top of mind, alltså det första företaget folk tänker på när de tänker på din industri. Om din företagshemsida saknar aktivitet, varför ska någon besöka hemsidan mer än under ett första besök? Hur ska de komma ihåg ert företag?

Vi listar tre generella tips som hjälper er att komma igång med er hemsida!

1. Välj en aktivitet som passar målet och målgruppen

Fundera över vad ditt företag gör för era kunder, och fundera över vad mer ni kan erbjuda. Många av våra kunder kommer till oss eftersom vi kan det här med WordPress, LinkedIn och marknadsföring. Därför väljer vi att skriva artiklar som kan hjälpa både framtida och existerande kunder att förstå hur allt fungerar – och visst är det lite småkul med ett avbrott från den typiska arbetsdagen. Artiklarna hjälper oss också att synas på Google och genererar därmed besökare som annars aldrig skulle hört talas om Red Capes IT.

Men en blogg kan också beröra det som händer i företaget, eller nyhetsartiklar som avser branschen. Som sagt: tänk på målgruppen.

Det kan också hända att en blogg inte alls behövs. Är ditt företag en typ med kunder som ställer många frågor? Fundera då om du tror att du kan omvandla detta till en ”Frågor och Svar”-sektion på din hemsida, som du uppdaterar kontinuerligt likt en blogg i annat manér.

Och jag nämnde säsongsanpassning, vilket jag själv har en förkärlek för. Säljer du varor som varierar under säsongen? Då är det troligtvis värt att göra en liten anpassning av bilder och copy på din hemsida. Det behöver inte vara ett megaprojekt, men det ger din hemsida ett liv som annars skulle saknas.

Självklart kan du välja flera av dessa, eller andra sätt att hålla hemsidan aktiv. Kanske en podcast? Det är bara fantasin som sätter stopp!

2. Planera ditt innehåll eller content marketing

Det är oftast i detta steg som företag fallerar. Planering är ett oerhört viktigt steg för en aktiv hemsida, men många väljer att undvika det i tron om att det tar tid. Det behöver inte ta tid att planera. Ställ er själva några enkla frågor:

  • Vad kommer göras i företaget? Hur sammankopplar vi aktiviteten med detta?
  • Vad kan vi lägga för resurser? Tid eller pengar?

När ni har svarat på dessa frågor så har ni redan en bra grund till en plan. Då är det så enkelt som att skriva ner det på papper, sätta ner foten och utropa: ”Så här ska vi göra!”

3. Dedikera tiden – det är ett långsiktigt arbete

Företag som skapar en plan har en god möjlighet att lyckas, men det är fortfarande vanligt att man slutar efter att man skapat en plan. Kanske sker saker inte tillräckligt fort och man väljer att sluta skriva blogg efter fyra veckor.

Eller så har man missat det viktiga: att faktiskt avvara tid till att låta en anställd sköta arbetet. Det blir istället ”det görs om vi har tid”. Då är det kanske bättre att anlita ett företag som kan göra arbetet snabbt, effektivt och bra. Man behöver nämligen dedikera tid för att det ska fungera.

Det kan låta tråkigt, men att arbeta med aktiva hemsidor är ett långsiktet arbete. Ett inlägg, om inte det går viral, kommer inte bli en kassako. Det är det ökande besökarantalet och ökad top-of-mind awareness som kommer hjälpa er i längden.

Behöver ni hjälp med att hålla er hemsida eller sociala medier aktiv? På Red Capes IT älskar vi att skriva bloggar, skapa videos och att svara på frågor.

Kontakta oss på Red Capes IT för att ta reda på hur vi kan hjälpa er.

Jesper Lindahl

Jesper Lindahl

Jesper är marknadsstrateg och expert på Google Analytics samt Google Ads. Han jobbar även med att ta fram grymt content åt Red Capes!