Är det dags att ta tag i det där webbprojektet. Är du en frilansare eller en byrå, det spelar ingen roll egentligen, dessa tips är generella för dig som vill bli bättre på att utveckla webb och göra lyckade projekt.

Har kunden verkligen alltid rätt?

När det handlar om komplexa projekt, som webb,  är det lätt att luras av misstaget att kunden alltid vet precis vad det är de vill och behöver.

Kunden kan sin affär bättre än dig, det kan du vara säker på. Sannolikheten är emellertid hög att du vet mer om webbutveckling än vad kunden vet.

Vilka plugins kan komma att behövas om ni jobbar med WordPress, ska det vara e-handel eller inte osv.

Därför behöver du förstå kundens affär och behov för att kunna utmejsla en lösning som kommer lösa behovet och hjälpa kunden.

Möt kunden.

Tänk elefanten – lyssna, lyssna och lyssna. Fråga. Förstå. Förstå att kunden inte köper en WordPress-hemsida. Kunden köper ett värde, ett resultat. När du inser detta kommer du lyssna på ett helt nytt sätt och höra detaljerna som gör att du kan skapa värde och hjälpa kunden långsiktigt istället för att endast leverera kortsiktigt.

3 Många ögon & kreativa Workshops

När du verkligen förstått kundens behov är det dags att börja tänka lösning.

Samla de mest briljanta, kreativa människorna du känner. Sätt er i ett rum. Gå igenom kundens behov, stöt, blöt, höj rösten och gå loss. Med rätt struktur på dessa möten kan de verkligen bli skillnaden som gör skillnaden. Det finns flera sätt att strukturera workshops på. Vi brukar använda oss av NÖHRA-modellen som gör det lätt att strukturera upp och förstå ett behov


Jesper Sundén

Jesper Sundén