Facebooks entré till kryptovalutor, det beryktade Libra, utannonserades äntligen i tisdags. Kryptovalutor som Bitcoin har funnits i många år, men de har varit för okontrollerade och instabila för att på riktigt användas i e-handeln. Facebook önskar, tillsammans med 27 partners, att ändra på detta. Libra kommer styras från Geneva genom en obunden och ideell organisation, och släpps först år 2020.

En kontrollerad kryptovaluta för ett stabilare värde

Libra existerar, precis som andra kryptovalutor, endast online och digitalt. Men Libra har till skillnad från alternativen en stor reserv med amerikanska dollar som avser att hålla valutan stabil. Målet är att valutans värde genom denna reserv kommer följa den vanliga valutakursen. Vi behöver alltså inte oroa oss för att 1 valör plötsligt kommer vara värt 20000 kr istället för 9.

Målet är att Libra ska stå 1:1 med dollarn, men kunna användas över hela världen. Om du till exempel åker till hotellet med Uber ska du kunna betala med Libra oavsett vilket land du befinner dig i, och därmed slipper du tänka på vad euron står i när du beräknar kostnaden.

En stor kritik mot de vanliga kryptovalutorna har varit att de har långsamma transaktioner, som kan ta lång tid att gå igenom. Det är också ett problem när man flyttar fysiska valutor genom gränser. Tack vare att valutan har en stark organisation bakom sig kan transaktionerna göras snabbt. Ett oerhört viktigt steg för att det valutan ska börja användas.

Global valuta – bättre e-handelsklimat för konsumenter?

Libras organisation stoltserar med att man är en global valuta, som kan användas över hela världen. Valutan är tillgänglig för alla som har mobildata eller Wi-Fi och en billig smartphone. De menar också att Libra möjliggör för de 1,7 miljarder människor (!) som idag inte har bankkonton att använda och samla pengar. Nu kan man ju fundera hur många av dessa som har tillgång till smartphones och mobildata, men det får vi ta en annan gång.

Den globala bilden som Libra målar upp är också en lovande utveckling av e-handeln för konsumenten. En prismedveten konsument kollar igenom flertalet e-handlar för att se vad som blir billigast. Libra, som en gemensam valuta, kan göra det så enkelt som att titta på fraktkostnaden och priset.

Men det är svårt att tala om exakt hur det kommer se ut just nu. Libra menar att man kommer följa alla regler och lagar som finns. Det kan mycket väl leda till att denna internationella e-handelsbild inte riktigt kommer ske.

Gemensam betaltjänst, säkrare att betala

Det är oerhört viktigt att konsumenter känner sig säkra med den digitala affärens betalningslösning. .När en e-handel inte har ett bra betalningssystem som konsumenten kan lita på så väljer de ofta något annat. I Sverige har vi idag ett bra och hyfsat säkert system, vilket underlättat för e-handelns kontinuerliga tillväxt. Till exempel Klarna och Bank-ID fungerar tillsammans väl för att göra det både smidigt och säkert att handla online.

Men det närmaste vi kommer till ett globalt system idag är Paypal. Libra ska göra det så smidigt och enkelt att betala online som det bara går. Och med massvis av stora betalningstjänster som exempelvis Paypal, MasterCard och VISA som partners ser det ut som att de har stor möjlighet att skapa ett digitalt betalningsalternativ som får ett riktigt globalt genomslag.

Vi följer spänt utvecklingen med Libra och återkommer säkert till ämnet ett flertal gånger innan lanseringen sker nästa år.

På Red Capes IT skriver vi inte bara bloggar om Libra – vi utvecklar också grymma hemsidor.

Kontakta oss på Red Capes IT för att ta reda på hur vi kan hjälpa er.

Jesper Lindahl

Jesper Lindahl

Jesper är marknadsstrateg och expert på Google Analytics samt Google Ads. Han jobbar även med att ta fram grymt content åt Red Capes!

CoolCool