Google är främst känt för sin sökmotor, som idag är den överlägset mest besökta hemsidan på internet. Det är därför logiskt att de visar annonser i sökresultaten på sin sida. Men Google Ads har betydligt större räckvid än enkla textannonser i sina sökresultat. Med Google Ads kan du även annonsera med text, video, bilder, i Google Shopping och annonser som specifikt driver telefonsamtal.

Här går vi grundläggande igenom de olika annonsformaten och hur de används, medan vi i senare guider kommer gå igenom hur du får ut mest av respektive format.

Text- och samtalsannonser

Textannonser är den vanligaste typen av annons. Med en textannons når du ut till kunder som söker på Google. Dessa annonser består i grund av text, men kan med diverse annonstillägg visa mer information, som telefonnummer eller andra relevanta sidor. Textannonser är extra bra på att nå ut till personer som är villiga att konvertera, då de aktivt sökt efter det du erbjuder i din annons. Textannonserna är även lätta att underhålla och optimera, vilket gör annonsformatet till min personliga favorit.

Samtalsannonser är ganska lika textannonserna. Men tillskillnad från textannonserna, som driver trafik till din hemsida, är samtalsannonsernas huvudsakliga syfte att få folk att ringa till företaget. Ett bra verktyg att använda om den huvudsakliga konverteringen görs via telefon.

Bild- och videoannonser

Bildannonser syns och integreras på hemsidor som är anslutna till Googles annonseringssystem. Du kan använda både stilla bilder och interaktiv grafik. Bildannonser är ett utmärkt sätt att öka varumärkesigenkännligheten för ditt företag. De är också bra på att fånga in folk som interagerat med ditt företag via andra annonser.

Videoannonser kan, som bildannonserna, visas på hemsidor anslutna till Googles annonseringssystem. Men videoannonserna kan även läggas framför eller i annan streamad video, som till exempel Youtube. Med en videoannons är det extra viktigt att fånga uppmärksamheten tidigt, och at ge mottagaren något som är värt att lägga på minnet.

Shoppingannonser

När du googlar efter en produkt, som Kaffemaskin, ger Google dig mängder med förslag på kaffemaskiner att köpa från olika affärer. Dessa är shoppingannonser. Shoppingannonser är skräddarsydda för e-handeln, och är en utmärkt metod för att öka mängden konverteringar du får från din annonsering.

Är du osäker på hur du ska gå till väga?
Kontakta
daniel.fransen@redcapes.se för mer information.

Jesper Lindahl

Jesper Lindahl

Jesper är marknadsstrateg och expert på Google Analytics samt Google Ads. Han jobbar även med att ta fram grymt content åt Red Capes!